Létáme v ultralightu: Jak získat pilotní průkaz ULL (A) a kolik stojí výcvik?
Chcete získat pilotní průkaz a létat s ultralehkým letadlem? Víme, jak na to. Přinášíme další díl seriálu o ultralehkém létání, který připravujeme ve spolupráci s pilotem a cestovatelem Jiřím Prušou.
Co je ultralehké letadlo
Ultralight je letadlo, ve kterém mohou letět maximálně dva lidé. Omezení je hlavně kvůli váze, letoun totiž nesmí mít vyšší vzletovou hmotnost než 450 kg včetně posádky, paliva a nákladu. Létá na benzin.
Ultralight Dynamic WT9 Turbo Tow. S podobným letounem nyní letí
Jiří Pruša nad ostrovy v Severním moři. Letoun vyrábí slovenská firma Aerospool.
O jeho cestě si můžete přečíst online reportáž na serveru iDNES.cz.
Foto: Aerospool.sk
Přečtěte si víc: 10 zajímavostí o ultralightech
Cena pilotního výcviku ULL(A)
Než budete moci zvolat: "Já letím!", musíte zkušebně ve vzduchu nalétat nejméně 20 hodin. To je předepsané minimum, zkušení letci však doporučují víc. V leteckých školách platíte za hodiny strávené s instruktorem, cena se liší podle místa, kde kurz absolvujete, celkově by neměla přesáhnout 70 tisíc korun včetně DPH.
Ultralight Legend 540 v letu. Letoun vyrábí firma AeroPilot. Foto: Aeropilotcz.com
Podle Letecké amatérské asociace je létání s ultralightem ze všech sportovních létajících zařízení patrně nejdražší. "Provozní náklady jsou závislé na tom, zda letadlo vlastníte, nebo zda létáte s najatým letadlem. V současnosti existuje řada provozovatelů půjčoven, kteří letadla pilotům pronajímají. Cena letové hodiny se podle typu a provozovatele pohybuje od 1 do 2 tisíců Kč," říká asociace.
Přečtěte si víc: "Při letu mi stačí jen lahev vody a jedno jablko," vypráví letec Pruša pro Letušku
Snímek z letecké expedice Jiřího Pruši k ostrovům v Severním moři.
Fort Augustus, soustava zdymadel a jižní cíp Loch Ness. Foto: Prusa.org
Kdo může získat pilotní průkaz ULL(A)
Létat nemůže každý. Pilot musí být zdravý, starší než 15 let. Doporučuje se být členem Letecké amatérské asociace ČR (LAA ČR).
- Věk minimálně 15 let, u osob mladších 18 let je nutný souhlas zákonného zástupce.
- Osvědčení o zdravotní způsobilosti od pověřeného lékaře. Získáte jej od vybraných sportovních lékařů. Za prohlídku se platí zhruba 300 Kč. Platnost lékařské prohlídky je 5 let u osob mladších 30 let. Starší piloti musí prohlídku absolvovat každé 2 roky.
- Pro každého budoucího pilota je vhodné být členem LAA ČR.
Vybíráme leteckou školu
Pilot ultralehkých letadel ULL(A) musí k získání pilotního průkazu absolvovat nejméně 20 hodin praxe a 40 hodin teorie. Letecké školy jsou téměř na každém letišti po celé republice. Na stránkách asiciace najdete výpis registrovaných středisek pilotního výcviku.
Jak vybrat ten správný kurz? Doporučujeme najít si profesionální leteckou školu s tradicí a získat nějaké pozitivní reference. Ty opravdu nejlepší školy vám nabízí před samotným kurzem možnost absolvovat předváděcí let. Můžete si také dopředu ověřit, jestli se vám tento sport líbí. Školy nabízejí i minikurz "pilotem na zkoušku", rozhodně této možnosti využijte. Seznámíte se nejen s instruktory, ale poznáte také zázemí letiště a vybavení.
Ultralight EV-97 Eurostar. Oblíbenost získal pro svoji podobnost s velkými letadly,
je ideálním strojem pro začátečníky i ty, kteří to s ULL myslí vážně. Vyrábí je česká firma Evektor.
Foto: Letov.aero
Pilotní výcvik ULL(A)
Než se stanete pilotem, musíte projít teoretickou přípravou. Díky výuce získáte potřebné znalosti, abyste zvládli teoretický test z předmětů: aerodynamika a mechanika letu, stavba a konstrukce letadel, letecké postupy a předpisy, letecké navigace, meteorologie, motory, vrtule a přístroje.
Ultralight Legend 540 v letu. Letoun vyrábí firma AeroPilot. Foto: Aeropilotcz.com
Poprvé letět
Konečně ve vzduchu! Poté, co se ve třídě dozvíte spoustu zajímavých informací například o meteorologii, navigaci, leteckých přístrojích, vás instruktoři připraví na první let. Usednete do letadla a s instruktorem se poprvé odlepíte ze země. V ceně pilotního kurzu bývá povinných 20 hodin.
Závěrečné zkoušky
Ty absolvujete po ukončení celého výcviku pod dohledem komisaře z Letecké amatérské asociace (LAA) ČR. A vzduch je váš!