Reklamace letu a zavazadel
Zpožděný let 7 odpovědí
-
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004
- Let musí začínat na území členského státu, nebo
- Končit na letišti na území členského státu a zároveň
- Operován evropskou leteckou společností
- Členským státem se rozumí země EU, Norsko, Švýcarsko a Island
- Celý text zde
-
Nárok na občerstvení na letišti
- Předpokládané zpoždění 2 hodiny u letů do 1 500 km
- Předpokládané zpoždění 3 hodiny u letů od 1 500 km do 3 500 km
- Předpokládané zpoždění 4 hodiny u letů nad 3 500 km
- Bez ohledu na příčinu zpoždění
- Voucher na menší jídlo a pití
- V případě prodloužení předpokládaného zpoždění se nárok opakuje
-
Nárok na ubytování
- 8 a více hodin předpokládaného zpoždění během noci
- Zajištění ubytování
- Doprava z letiště a zpět na letiště
- Stravování během pobytu mimo letiště
-
Nárok na finanční odškodnění
- Při zpoždění o 3 hodiny a více
- 250 EUR při vzdálenosti do 1 500 km
- 400 EUR při vzdálenosti od 1 500 km do 3 500 km
- Při zpoždění o 4 hodiny a více
- 600 EUR u všech ostatních letů
-
Jak postupovat?
- Obraťte se na leteckou společnost.
- Napište žádost, kde uvedete, že došlo ke zpoždění více jak 3 hodiny.
- Uveďte, že nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 máte nárok na finanční kompenzaci.
- Přiložte kopii palubní vstupenky.
- Dále elektronickou letenku rezervace.
- Případně fotodokumentaci o zpoždění – foto z letiště, příletové cedule o zpoždění apod.
- Uveďte na sebe všechny dostupné kontakty.
- Připojte číslo bankovního účtu včetně IBAN formátu.
- O kompenzace lze žádat až 3 roky zpětně.
-
Co není důvod k zániku nároku?
- Mimořádná technická závada
- Nepřízeň počasí při jasné viditelnosti
- Nemoc či absence leteckého personálu
- Stávka personálu samotných aerolinek
- Bez udání důvodu
- Uzavření letiště díky večerce
-
Kdy nárok opravdu zaniká?
- Při zpoždění z důvodu nepředvídatelných okolností
- Diplomatické či politické nepokoje
- Nepřízeň počasí
- Stávka personálu na letišti
- Stávka řídících letového provozu
- Zpoždění díky náhlé zdravotní komplikaci někoho z pasažérů
Odepření nástupu na palubu 4 odpovědi
-
Neoprávněné odepření nástupu do letadla
- Letecká společnost prodá více letenek, než je míst v letadle.
- Letecká společnost na poslední chvíli použije jiný (menší) typ letadla.
- Personál se vždy zeptá, zda se nachází nějaký dobrovolník, který se za finanční kompenzaci dobrovolně vzdá svého místa.
- Pokud se nikdo nepřihlásí, musí ho dopravce vybrat sám.
- Například se vybere cestující, který sice dorazil včas, ale jako poslední.
-
Na co máte nárok?
- Na vrácení ceny letenky
- Přesměrování letu
- V případě přesměrování letu na přiměřené občerstvení
- Případně i ubytování
-
Na co máte v každém případě nárok?
- 250 EUR při letu ve vzdálenosti do 1 500 km
- 400 EUR při letu ve vzdálenosti od 1 500 km do 3 500 km
- 600 EUR při letu ve vzdálenosti od 3 500 km
-
Oprávněné odepření nástupu do letadla
- Nemáte platnou rezervaci na daný let
- Nemáte platnou letenku na daný let
- Nedostavíte se k odbavení v předem stanovené lhůtě
- Nevhodný zdravotní stav pro cestu letadlem
Zrušený let 2 odpovědi
-
Na co máte nárok?
- Na vrácení ceny letenky
- Finanční kompenzace za zrušení letu
-
Jaká je výše finanční kompenzace?
- 250 EUR při letu ve vzdálenosti do 1 500 km
- 400 EUR při letu ve vzdálenosti od 1 500 km do 3 500 km
- 600 EUR při letu ve vzdálenosti od 3 500 km
Snížení cestovní třídy 1 odpověď
-
Jak vysoká je sleva z ceny letenky?
- 30% ceny letenky za let ve vzdálenosti do 1 500 km
- 50% ceny letenky za let ve vzdálenosti od 1 500 km do 3 500 km
- 75% ceny letenky za let ve vzdálenosti od 3 500 km
- Žádat o slevu z letenky můžete až 3 roky zpětně.
Zpoždění zavazadla 3 odpovědi
-
Co přesně znamená, že je zavazadlo zpožděné?
- V cílové destinaci se s vámi neshledalo.
- Status zpožděného zavazadla z pozice letecké společnosti trvá 21 dnů od data letu.
- Během této doby má letecká společnost prostor, aby ho našla a doručila.
- Po uplynutí 21 dnů se ze zpožděného zavazadla stává ztracené.
-
Co dělat v cílové destinaci?
- Důležité je zachovat klid.
- Vyhledat zástupce letecké společnosti.
- Případně přepážku ohledně zavazadel.
- Možnost označení místa: „Claim Baggage, Baggage handling desk, Baggage service“.
- S osobou za přepážkou sepsat protokol o nedodání zavazadla.
- Důležité je uvést místa, kde se budete v příštích 21 dnech nacházet.
- Případně místo, kam má letecká společnost zavazadlo doručit.
- V případě, že se jedná o cestu zpět, uveďte adresu trvalého bydliště.
- Vždy uvádět i telefonní číslo či jinou formu rychlé komunikace s vámi.
- Pečlivě uschovat palubní i zavazadlový lístek.
- Zástupce letecké společnosti vám v případě potřeby nabídne základní balíček s kosmetikou.
- Každá letecká společnost má svoje pravidla, jak přistupuje k otázce kompenzací za opožděné zavazadlo.
- Vždy je potřeba jednat přímo s leteckou společností.
-
Jak to nejpravděpodobněji dopadne?
- Letecká společnost s největší pravděpodobností přesně ví, kde se zavazadlo nachází.
- Již na letišti v cílové destinaci vám zástupce řekne, kde přesně došlo k zdržení.
- Dále vám sdělí, s jakým číslem letu dorazí do cílové destinace a kdy přibližně můžete očekávat jeho předání.
- Zavazadlo vám pracovník letiště, letecké společnosti či jiná pověřená firma doveze až na místo určení.
- Zavazadlo zkontrolujte a pak převezměte.
Poškození zavazadla 3 odpovědi
-
Co přesně znamená, že je zavazadlo poškozené?
- V cílové destinaci zjistíte, že zavazadlo není v takovém stavu, v jakém jste ho dopravci předali.
- Informaci musíte dopravci nahlásit do 7 dnů od příletu.
- Zavazadlo postrádá úchyty, kolečka, madla nebo držadlo.
- Kufr je odřený, děravý, ušpiněný nebo jinak znehodnocený.
-
Co dělat v cílové destinaci?
- Důležité je zachovat klid.
- Vyhledat zástupce letecké společnosti.
- Případně přepážku ohledně zavazadel.
- Možnost označení místa: „Claim Baggage, Baggage handling desk, Baggage service“.
- Udělejte fotografie poškození na svůj mobilní telefon nebo fotoaparát.
- Případně můžete natočit video, co všechno je se zavazadlem špatně.
- S osobou za přepážkou sepsat protokol o poškození zavazadla.
- Protokol pečlivě uschovat a postupovat dle pokynů, které obdržíte od osoby za přepážkou.
- Vždy uvádět i telefonní číslo či jinou formu rychlé komunikace s vámi.
- Pečlivě uschovat palubní i zavazadlový lístek.
- Každá letecká společnost má svoje pravidla, jak přistupuje k otázce kompenzací za poškozené zavazadlo.
- Vždy je potřeba jednat přímo s leteckou společností.
-
Co bude následovat?
- Až dorazíte domu, vydechnete si, zkontaktujte na přiložených kontaktech společnost, která má na starosti reklamace zavazadel.
- Firma vám do emailu napíše, které všechny informace budete od vás potřebovat pro vyřízení vaší reklamace.
- Seznam věcí, které budete muset dodat:
- Fotokopii palubní vstupenky
- Fotokopii zavazadlového lístku
- Fotokopii pasu případně občanského průkazu
- Přesné rozměry poškozeného zavazadla
- Hodnota zavazadla při pořízení
- Fotografie poškození
- Popis poškození
Ztracená zavazadla 3 odpovědi
-
Co přesně znamená, že je zavazadlo ztracené?
- Po uplynutí 21 dnů se letecké společnosti nepodařilo zavazadlo najít a doručit.
-
Co dělat v takové situaci?
- Komunikovat s dopravcem, případně firmou, která pro dopravce tyto záležitosti řeší.
- Vždy je dobré mít fotografie zavazadla z letiště, před odevzdáním, případně i obsahu při balení.
- Případně můžete natočit video při balení.
- Každá letecká společnost má svoje pravidla, jak přistupuje k otázce kompenzací za ztracené zavazadlo. Vždy je potřeba jednat přímo s leteckou společností.
-
Na co máte nárok?
- Maximální výše odškodného je 1 445 EUR.
- Žádat o odškodné můžete až do dvou let od události.