Skvělý věrnostní program Letuška.cz. Nechte se odměnit za každý váš nákup. Více informací ZDE.

Reklamace letu a zavazadel

Zpožděný let odpovědí

  • Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004

    • Let musí začínat na území členského státu, nebo
    • Končit na letišti na území členského státu a zároveň
    • Operován evropskou leteckou společností
    • Členským státem se rozumí země EU, Norsko, Švýcarsko a Island
    • Celý text zde
  • Nárok na občerstvení na letišti

    • Předpokládané zpoždění 2 hodiny u letů do 1 500 km
    • Předpokládané zpoždění 3 hodiny u letů od 1 500 km do 3 500 km
    • Předpokládané zpoždění 4 hodiny u letů nad 3 500 km
    • Bez ohledu na příčinu zpoždění
    • Voucher na menší jídlo a pití
    • V případě prodloužení předpokládaného zpoždění se nárok opakuje
  • Nárok na ubytování

    • 8 a více hodin předpokládaného zpoždění během noci
    • Zajištění ubytování
    • Doprava z letiště a zpět na letiště
    • Stravování během pobytu mimo letiště
  • Nárok na finanční odškodnění

    • Při zpoždění o 3 hodiny a více
    • 250 EUR při vzdálenosti do 1 500 km
    • 400 EUR při vzdálenosti od 1 500 km do 3 500 km
    • Při zpoždění o 4 hodiny a více
    • 600 EUR u všech ostatních letů
  • Jak postupovat?

    • Obraťte se na leteckou společnost.
    • Napište žádost, kde uvedete, že došlo ke zpoždění více jak 3 hodiny.
    • Uveďte, že nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 máte nárok na finanční kompenzaci.
    • Přiložte kopii palubní vstupenky.
    • Dále elektronickou letenku rezervace.
    • Případně fotodokumentaci o zpoždění – foto z letiště, příletové cedule o zpoždění apod.
    • Uveďte na sebe všechny dostupné kontakty.
    • Připojte číslo bankovního účtu včetně IBAN formátu. 
    • O kompenzace lze žádat až 3 roky zpětně.
  • Co není důvod k zániku nároku?

    • Mimořádná technická závada
    • Nepřízeň počasí při jasné viditelnosti
    • Nemoc či absence leteckého personálu
    • Stávka personálu samotných aerolinek
    • Bez udání důvodu
    • Uzavření letiště díky večerce
  • Kdy nárok opravdu zaniká?

    • Při zpoždění z důvodu nepředvídatelných okolností
    • Diplomatické či politické nepokoje
    • Nepřízeň počasí
    • Stávka personálu na letišti
    • Stávka řídících letového provozu
    • Zpoždění díky náhlé zdravotní komplikaci někoho z pasažérů

Odepření nástupu na palubu odpovědi

  • Neoprávněné odepření nástupu do letadla

    • Letecká společnost prodá více letenek, než je míst v letadle.
    • Letecká společnost na poslední chvíli použije jiný (menší) typ letadla.
    • Personál se vždy zeptá, zda se nachází nějaký dobrovolník, který se za finanční kompenzaci dobrovolně vzdá svého místa.
    • Pokud se nikdo nepřihlásí, musí ho dopravce vybrat sám.
    • Například se vybere cestující, který sice dorazil včas, ale jako poslední.
  • Na co máte nárok?

    • Na vrácení ceny letenky
    • Přesměrování letu
    • V případě přesměrování letu na přiměřené občerstvení
    • Případně i ubytování
  • Na co máte v každém případě nárok?

    • 250 EUR při letu ve vzdálenosti do 1 500 km
    • 400 EUR při letu ve vzdálenosti od 1 500 km do 3 500 km
    • 600 EUR při letu ve vzdálenosti od 3 500 km
  • Oprávněné odepření nástupu do letadla

    • Nemáte platnou rezervaci na daný let
    • Nemáte platnou letenku na daný let
    • Nedostavíte se k odbavení v předem stanovené lhůtě
    • Nevhodný zdravotní stav pro cestu letadlem

Zrušený let odpovědi

  • Na co máte nárok?

    • Na vrácení ceny letenky
    • Finanční kompenzace za zrušení letu
  • Jaká je výše finanční kompenzace?

    • 250 EUR při letu ve vzdálenosti do 1 500 km
    • 400 EUR při letu ve vzdálenosti od 1 500 km do 3 500 km
    • 600 EUR při letu ve vzdálenosti od 3 500 km

Snížení cestovní třídy odpověď

  • Jak vysoká je sleva z ceny letenky?

    • 30% ceny letenky za let ve vzdálenosti do 1 500 km
    • 50% ceny letenky za let ve vzdálenosti od 1 500 km do 3 500 km
    • 75% ceny letenky za let ve vzdálenosti od 3 500 km
    • Žádat o slevu z letenky můžete až 3 roky zpětně.

Zpoždění zavazadla odpovědi

  • Co přesně znamená, že je zavazadlo zpožděné?

    • V cílové destinaci se s vámi neshledalo.
    • Status zpožděného zavazadla z pozice letecké společnosti trvá 21 dnů od data letu.
    • Během této doby má letecká společnost prostor, aby ho našla a doručila.
    • Po uplynutí 21 dnů se ze zpožděného zavazadla stává ztracené.
  • Co dělat v cílové destinaci?

    • Důležité je zachovat klid.
    • Vyhledat zástupce letecké společnosti.
    • Případně přepážku ohledně zavazadel.
    • Možnost označení místa: „Claim Baggage, Baggage handling desk, Baggage service“.
    • S osobou za přepážkou sepsat protokol o nedodání zavazadla.
    • Důležité je uvést místa, kde se budete v příštích 21 dnech nacházet.
    • Případně místo, kam má letecká společnost zavazadlo doručit.
    • V případě, že se jedná o cestu zpět, uveďte adresu trvalého bydliště.
    • Vždy uvádět i telefonní číslo či jinou formu rychlé komunikace s vámi.
    • Pečlivě uschovat palubní i zavazadlový lístek.
    • Zástupce letecké společnosti vám v případě potřeby nabídne základní balíček s kosmetikou.
    • Každá letecká společnost má svoje pravidla, jak přistupuje k otázce kompenzací za opožděné zavazadlo.
    • Vždy je potřeba jednat přímo s leteckou společností.
  • Jak to nejpravděpodobněji dopadne?

    • Letecká společnost s největší pravděpodobností přesně ví, kde se zavazadlo nachází.
    • Již na letišti v cílové destinaci vám zástupce řekne, kde přesně došlo k zdržení.
    • Dále vám sdělí, s jakým číslem letu dorazí do cílové destinace a kdy přibližně můžete očekávat jeho předání.
    • Zavazadlo vám pracovník letiště, letecké společnosti či jiná pověřená firma doveze až na místo určení.
    •  Zavazadlo zkontrolujte a pak převezměte.

Poškození zavazadla odpovědi

  • Co přesně znamená, že je zavazadlo poškozené?

    • V cílové destinaci zjistíte, že zavazadlo není v takovém stavu, v jakém jste ho dopravci předali.
    • Informaci musíte dopravci nahlásit do 7 dnů od příletu.
    • Zavazadlo postrádá úchyty, kolečka, madla nebo držadlo.
    • Kufr je odřený, děravý, ušpiněný nebo jinak znehodnocený.
  • Co dělat v cílové destinaci?

    • Důležité je zachovat klid.
    • Vyhledat zástupce letecké společnosti.
    • Případně přepážku ohledně zavazadel.
    • Možnost označení místa: „Claim Baggage, Baggage handling desk, Baggage service“.
    • Udělejte fotografie poškození na svůj mobilní telefon nebo fotoaparát.
    • Případně můžete natočit video, co všechno je se zavazadlem špatně.
    • S osobou za přepážkou sepsat protokol o poškození zavazadla.
    • Protokol pečlivě uschovat a postupovat dle pokynů, které obdržíte od osoby za přepážkou. 
    • Vždy uvádět i telefonní číslo či jinou formu rychlé komunikace s vámi.
    • Pečlivě uschovat palubní i zavazadlový lístek.
    • Každá letecká společnost má svoje pravidla, jak přistupuje k otázce kompenzací za poškozené zavazadlo.
    • Vždy je potřeba jednat přímo s leteckou společností.
  • Co bude následovat?

    • Až dorazíte domu, vydechnete si, zkontaktujte na přiložených kontaktech společnost, která má na starosti reklamace zavazadel.
    • Firma vám do emailu napíše, které všechny informace budete od vás potřebovat pro vyřízení vaší reklamace.
    • Seznam věcí, které budete muset dodat:
      • Fotokopii palubní vstupenky
      • Fotokopii zavazadlového lístku
      • Fotokopii pasu případně občanského průkazu
      • Přesné rozměry poškozeného zavazadla
      • Hodnota zavazadla při pořízení
      • Fotografie poškození
      • Popis poškození

Ztracená zavazadla odpovědi

  • Co přesně znamená, že je zavazadlo ztracené?

    • Po uplynutí 21 dnů se letecké společnosti nepodařilo zavazadlo najít a doručit.
  • Co dělat v takové situaci?

    • Komunikovat s dopravcem, případně firmou, která pro dopravce tyto záležitosti řeší.
    • Vždy je dobré mít fotografie zavazadla z letiště, před odevzdáním, případně i obsahu při balení.
    • Případně můžete natočit video při balení.
    • Každá letecká společnost má svoje pravidla, jak přistupuje k otázce kompenzací za ztracené zavazadlo. Vždy je potřeba jednat přímo s leteckou společností.
  • Na co máte nárok?

    • Maximální výše odškodného je 1 445 EUR.
    • Žádat o odškodné můžete až do dvou let od události.