Před odletem a samotný let, doplňkové služby
Před odletem 7 odpovědí
-
Kontrola dokladů
- Občanský průkaz
- Cestovní pas
- Potřebná víza
-
Kontrola rezervace letenky
- Na internetových stránkách dopravce
- Na internetových stránkách letiště
- Kontrola e-mailů v poště od Letušky či leteckého dopravce
- Kontrola data a času letu
- Kontrola případných přestupů
-
Odbavení on-line
- Šetří čas
- Šetří finance
- K dispozici od 24 hodin po několik dní před odletem
- Většinou možnost si vybrat sedadlo v letadle dle volných kapacit a tarifu
- Možnost si vybrat sedadlo v letadle
- Zkracuje potřebnou dobu být na letišti v předstihu
- Na letišti je možné vyrazit rovnou k odletové bráně
- V případě odbavovaného zavazadla je potřeba jej u přepážky odevzdat
- Je nutné počítat s možnou prodlevou při odbavení u přepážky, a přesto se dostavit k odletové bráně včas dle pravidel dopravce
- Bezpečnostní kontrola je nedílnou součástí a je nutné s ní také počítat
- Doporučená doba příjezdu na letiště je podle většiny dopravců 2,5 až 3 hodiny před plánovaným odletem
- V případě, že má let nahlášené zpoždění, platí původní časový limit pro odbavení a uzavření příjmu zavazadel
- Detailnější popis on-line odbavení najdete zde
-
Odbavení na letišti
- U přepážky
- U samoodbavovacího kiosku
- Je nutné počítat s možnou prodlevou při odbavení u přepážky, a přesto se dostavit k odletové bráně včas dle pravidel dopravce
- Bezpečnostní kontrola je nedílnou součástí a je nutné s ní také počítat
- Doporučená doba příjezdu na letiště je podle většiny dopravců 2,5 až 3 hodiny před plánovaným odletem
- V případě, že má let nahlášené zpoždění, platí původní časový limit pro odbavení a uzavření příjmu zavazadel
-
Potíže při odbavení na letišti – odmítnutí odbavení na letišti
- Pokud máte potíže s odbavením na přepážce, ujistěte se, že je na vaší straně technicky vše v pořádku (jméno na letence souhlasí s osobním dokladem a máte platnou letenku pro danou destinaci a termín).
- V případě, že je problém na straně dopravce (např. overbooking, tj. letecká společnost prodala více letenek, než je míst v letadle), je nutné kontaktovat dopravce a řešit přímo na místě s leteckou společností. Bez řešení ze strany dopravce nedoporučujeme odcházet z letiště.
- Pokud fyzické odbavení na letišti neprovádí přímo letecká společnost, na kterou byla letenka zakoupena, nebo se jedná o tzv. „codeshare“ let (let provozuje jiný přepravce v zastoupení té letecké společnosti, jejíž letenka byla zakoupena), může se jednat o technickou chybu mezi leteckou společností a odbavovacími systémy (codeshare přepravce). V takovém případě doporučujeme trvat na přijetí k přepravě, doložit letenku a případně i „screen“ z „manage my booking“ letecké společnosti, kde je let i zakoupená letenka jasně zobrazena. Odpovědnost za nepřijetí k přepravě je na letecké společnosti. Letuška jako zprostředkovatel následně informujeme o způsobu řešení reklamace a právech cestujících a můžeme pomoci s náhradním spojením, které je cestujícím placeno standardním způsobem dle aktuální nabídky na www.letuska.cz.
-
Palubní vstupenka, také se používá název „boarding pass“
- Vstup do letadla je umožněn pouze s palubní vstupenkou
- Vytvořena on-line a vytištěna
- Vytvořena on-line a uložena v mobilu, tabletu
- Vytvořena v kiosku na letišti
- Vytvořena při odbavení u přepážky
-
Zajištění dalších služeb v letadle
- Zakoupení dalšího zavazadla
- Detailnější informace o zavazadlech najdete zde.
- Některé letecké společnosti umožňují výběr konkrétního místa v letadle bez poplatku.
- Některé letecké společnosti si za výběr konkrétního místa v letadle účtují poplatek.
- Nejčastější varianty speciální stravy
- Indian Vegetarian Meal (AVML)
- Fruit Platter (FPML)
- Raw Vegetarian Meal (RVML)
- Vegetarian/Vegan Meal (VGML)
- Vegetarian Lacto-ovo Meal (VLML)
- Vegetarian Oriental Meal (VOML)
- Vegetarian Jain Meal (VJML)
- Asian Vegetarian Meal /Veg Hindu Meal (AVML)
- Non-Vegetarian Hindu Meal (HNML)
- Kosher Meal (KSML)
- Muslim Meal (MOML)
- Bland Meal (BLML)
- Diabetic Meal (DBML)
- Gluten Friendly / Free Meal (GFML)
- Low Fat Meal (LFML)
- Low Salt / Sodium Meal (LSML)
- Low Calorie Meal (LCML)
- Low Cholesterol / Fat Meal (LFML)
- Low-Lactose Meal (NLML)
- Non-Lactose Meal (NLML)
- Child Meal (CHML)
- Baby Meal (BBML)
Jak celý proces probíhá? 6 odpovědí
-
Příjezd na letiště a odbavení
- Po příjezdu na letiště vyhledejte informační tabule.
- Podle čísla letu zjistíte, v jaké části letiště a pod jakým číslem se nachází místo vašeho odbavení.
- Odbavovací přepážky se obvykle otvírají 2-3 hodiny před samotným letem a uzavírají 1 hodinu před plánovaným odletem.
- Připravte si cestovní doklady a dejte je osobě za přepážkou.
- Máte-li zavazadlo k odbavení, položte ho na pás k zvážení a odbavení.
- Vaše zavazadla obdrží visačky s informacemi ohledně letecké společnosti, tranzitní destinace, cílové destinace a celkové hmotnosti.
- V případě, že zavazadlo nepřekročí povolené váhové a rozměrové limity, nebude-li obsahovat nepovolené předměty, bude odbaveno.
- Ve většině případů se se svým zavazadlem shledáte až v cílové destinaci.
- Od pracovníka při odbavení obdržíte palubní vstupenku.
- V případě odbaveného zavazadla ještě potvrzení, tzv. zavazadlový lístek, o převzetí zavazadla k přepravě.
- Hned na místě si zkontrolujte, zda informace obsažené na palubní vstupence jsou správné.
- Ujistěte se, že máte palubní vstupenky na všechny segmenty letu a vaše zavazadlo letí s vámi až do cílové destinace.
-
Pasová kontrola
- Jakmile odevzdáte zavazadlo, můžete přikročit k pasové kontrole.
- Ve většině případů na vás čeká úředník za okénkem, který vás vyzve k předložení palubní vstupenky a dokladu totožnosti.
- V případě, že vlastníte biometrický pas a jste starší 18 let, můžete využít tzv. E-Gate, na letišti v Praze pojmenované jako Easy Go.
- Doporučujeme sledovat vizuální instrukce, kde a jak přesně vložit pas, aby mohl být naskenován.
- Po úspěšném absolvování pasové kontroly můžete vyrazit na poslední nákupy před odletem nebo rovnou k odletové bráně.
- Občas se podívejte na ukazatele, zda je vše tak, jak jste si zjistili po příchodu na letiště.
- Někdy může dojít ke změně na poslední chvíli, třeba změna odletové brány.
- Vždy věnujte pozornost hlášení na letišti a informačním obrazovkám.
-
Bezpečnostní kontrola
- V této fázi budou kontrolovat obsah všech vašich příručních zavazadel a vás samotných.
- Než projdete skenerem, budete požádáni, abyste sundali kabát, svetr, mikinu, pásek, vysoké boty, veškeré šperky a hodinky, z kapes vyndali všechny kovové předměty, telefon.
- Všechny tyto věci položte do k tomu předem určeného plastového koše, který položte na pás, aby mohl projít skenerem.
- Příruční zavazadlo položte na pohyblivý pás.
- Pokud máte s sebou nějaké tekutiny, kosmetiku, je potřeba vše vyndat a položit odděleně.
- Seznam povolených předmětů v příručním zavazadle najdete zde.
- Seznam zakázaných předmětů v příručním zavazadle najdete zde.
- Pokud máte s sebou notebook nebo tablet, je potřeba je vyndat a položit odděleně.
- Po průchodu skenerem, je-li nějaké podezření, můžete být vyzváni k detailnější, dotekové, kontrole.
- V případě, že rentgen našel něco podezřelého, budete požádáni o otevření zavazadla.
- V některých případech může dojít na stěry z rukou, botou, oblečení, zipů u zavazadla, vrchní či vnitřní části zavazadla.
- Ve většině případů se jedná o zapomenutou láhev od pití, kterou po upozornění musíte nechat u pracovníka bezpečnostní kontroly.
- V případě, že je vše v pořádku, můžete si vzít své osobní věci a příruční zavazadlo.
-
Příchod k odletové bráně
- Ujistěte se, že jste u správné brány pomocí obrazovky, kde je napsáno číslo letu, letecká společnost a cílová destinace.
- Pohodlně se usaďte a vyčkejte na pokyny k nástupu.
- Přednostně do letadla ve většině případů nastupují cestující, kteří cestují s dětmi, dále cestující v byznys třídě, v první třídě a cestující, kteří si přednostní nástup do letadla zaplatili.
- Následně jsou vyzváni všichni ostatní.
- Připravte si cestovní doklad a palubní vstupenku.
- Znovu vám bude zkontrolováno příruční zavazadlo, zda splňuje leteckou společností předepsané rozměry a váhové limity.
- Doporučujeme zkontrolovat předem u letecké společnosti.
- Nevyhovující zavazadlo vám může být zabaveno a odesláno do cílové destinace spolu s odbavenými zavazadly.
- V jiném případě může být jeho přeprava zpoplatněna.
- V některých případech, kdy je třeba letadlo plně obsazeno, můžete být požádáni o odbavení svého příručního zavazadla.
- Doporučujeme si z něj vyndat to nejdůležitější, co můžete během letu potřebovat.
- Zavazadlo obdrží cedulku, jakou dostal váš kufr k odbavení.
- Druhou část cedulky obdržíte jako potvrzení, že zavazadlo cestuje v odbaveném prostoru.
- Přednostně se takto „odbavují“ zavazadla na kolečkách.
-
Nástup do letadla
- Nyní si můžete pečlivě uschovat doklad totožnosti a již jen s palubní vstupenkou přistoupit ke vchodu do letadla.
- Stevardka u vchodu se podívá, kde sedíte, a ukáže vám, kde se vaše místo nachází.
- Postupujte plynule ke svému místu.
- Větší příruční zavazadlo musí být uloženo v přihrádce nad vámi.
- Menší zavazadlo by se mělo vejít do prostoru pod sedadlem před vámi.
- Zkontrolujte si podle palubní vstupenky, že usedáte na místo, které je na ní uvedeno.
- Posaďte se a připoutejte se.
- Všechny své elektronické přístroje uveďte do „letového provozu“, tzv. „Flight mode“.
-
Samotný let
- Mějte na paměti, že je potřeba dbát pokynů personálu na palubě a kapitána letadla.
- Pokud svítí signál „připoutejte se“, učiňte tak.
- Věnujte pozornost instrukcím přímo od stevardek.
- Věnujte pozornost instruktážnímu videu, bude-li puštěno.
- Pohybovat se v letadle můžete jen v době, kdy je signalizace „připoutejte se“ vypnutá.
Doplňkové služby na letišti 2 odpovědi
-
Speciální asistence
- Pokud máte zdravotní potíže a dělá vám problém chůze, je možné si vyžádat asistenci.
- Na odletu i příletu budete přepraveni na kolečkovém křesle nebo alternativní přepravou.
- Tato služba je zdarma.
-
Vstup do salonku
- Vždy si předem ověřte, zda vaše letecká třída umožňuje vstup do letištních salonků.
- Pokud tomu tak není, ale vy přesto o vstup do salonku stojíte, je možné tuto službu zakoupit.
- Erste Premier Lounge Praha
- Terminál 2
- Tranzitní část
- Pondělí-neděle: 05:00 – 22:00
- Erste Premier Lounge je určen cestujícím do zemí v rámci schengenského prostoru z Terminálu 2
- Cena – 720,- Kč / 1 osoba / 2 hodiny
- Držitelé prémiových karet Erste Premier mají vstup do salonku zdarma bez doprovodu.
- O možnosti využití zvýhodněného vstupu do salonku se informujte u leteckého dopravce.
- Více informací naleznete zde.
- Mastercard Lounge Praha
- Terminál 1
- Tranzitní část
- Pondělí-neděle: 05:30 – 23:00
- Mastercard Lounge je určen cestujícím do zemí mimo schengenský prostor z Terminálu 1.
- Cena – 720,- Kč / 1 osoba / 2 hodiny
- Držitelé prémiových karet Mastercard Platinum a Mastercard World Elite mají vstup do salonku Mastercard Lounge zdarma, doprovod držitelů těchto karet je zpoplatněn.
- Držitelé prémiových karet Mastercard World a Gold hradí vstup ve výši 450 Kč, doprovod držitelů těchto karet je zpoplatněn.
- O možnosti využití zvýhodněného vstupu do salonku se informujte u leteckého dopravce.
- Více informací naleznete zde.
- Raiffeisenbank Lounge Praha
- Terminál 2
- Veřejná část
- Pondělí-neděle: 05:00 – 22:00
- Raiffeisenbank Lounge je určen především pro cestující v rámci schengenského prostoru z Terminálu 2. Při čekání lze však salonek využít i v případě odletu či příletu z Terminálu 1.
- Cena – 850,- Kč / 1 osoba / 2 hodiny
- Držitelé prémiových karet Raiffeisenbank mají vstup do salonku zdarma s 1 hostem.
- O možnosti využití zvýhodněného vstupu do salonku se informujte u leteckého dopravce.
- Více informací naleznete zde.